Ya kepada penggubal
silibus dan dasar (rujukan: https://ragamanak.com/silibus-persekolahan-kini-di-luar-kemampuan-usia-prof-madya-dr-rafidah-hanim/) .... sedih...
Teringat .......
saya pernah menjadi penggubal silibus di universiti tempat saya bekerja...
jujur saya katakan, pertama kali menjadi penggubal memang rasa mcm kita ni
sudah cukup hebat sampai ingin menambahkan segala mcm yg kita rasakan perlu
dimasukkan dalam silibus.... tetapi bila nak laksanakan, ya Allah, rasa mcm byk
benda yg kita kena belajar sblm kita mengajar... sehinggakan kita skip silibus
dan melepaskan kpd pelajar2 sendiri...
Bila buat soalan exam,
Ada di antara rakan2 sy yg nak tny mcm2 soalan yg tak perlu pun.... terutamanya
soalan yg memerlukan pengafalan yg tak patut... contohnya "pada tahun
brpkah komputer dicipta?" Walaupun jawapannya ada dalam buku teks....
Jadi, kita perlu
sebenarnya membuat silibus yg mengambil kira bagaimana cara utk kita mengajar
supaya pelajar2 mudah faham.... bukan buat silibus yg mana terlalu byk isinya
tetapi pelajar2 yg perlu menghafal tanpa bimbingan cikgu utk memahamkan isi
kandungannya....
Ingat... kita
mengajar dan mendidik untuk memandaikan generasi kita bkn hendak mengukur dan
mendiskriminasi yg cerdik dan kurang cerdik....
Sedikit
perkongsian lain.... di sini (perantuan), anak2 saya diajar / dilatih /
digalakkan bercakap... contohnya, setiap kali lawatan ke mana2, anak2 diberi
tugasan menceritakan kembali apa yg mereka lihat/perhatikan semasa lawatan
tersebut... tetapi, cikgu mereka yg terangkan dahulu apa yg berlaku atau apa yg
diperhatikan dan sejarah di sebalik tempat lawatan tersebut...
Tau2, sampai rumah
anak2 yg sibuk panggil kami, mak ayah, utk mendengar cerita hasil lawatan
tersebut.... lantaran mereka menceritakan dgn penuh emosi dan vocabulary yg
kami sendiri belum pernah dgr....
Wallahualam...
No comments:
Post a Comment